Sanne Roemen - Door mijn filters - Editie #217

Deze week moest ik beter zoeken naar goede artikelen over racisme. Maar dat onze tijdlijn niet meer zwart ziet van Black Lives Matter wil niet zeggen dat het probleem is opgelost. Ik blijf leren en  het blijft me raken. Dus hier de derde editie over racisme. Het is gelukt hoor, een rijke oogst.

Met als laatste artikel eentje uit De Correspondent die niet over racisme gaat.

Toni Morrison at Portland State, 1975 : mackenzian

Educating the conqueror is not our business. —Toni Morrison

Educating the conqueror is not our business. —Toni Morrison

-Last week some of us heard for the first time a presentation that Prof. Toni Morrison made in May 1975during a public lecture series on the theme of the American Dream.

“A Humanist View” begins by surveying technically objective shipping records. Comparing the records’ descriptions of rice, tar, turpentine, and humans, Morrison highlights the inhumanity of American slavery, the studied ignorance and skew of contemporary social sciences, and opportunities for Black artists to write and speak to their own community rather than write as educators for curious White audiences.

This weekend I sat down to listen to the 2-hour audio recording and transcribe Morrison’s presentation and responses during the Q&A. She discusses aspects of historical and contemporary racism, the economic roots of the racism tree, and uses racial epithets while describing how specific populations buy their way out of limiting social positions—literally using their creativity to become indispensable to local markets.

July 7, 2014 By Keisha McKenzie

Herdenken, Herdacht: wanneer voel je je verbonden, en waarom?

Herdenken, Herdacht: wanneer voel je je verbonden, en waarom? — Lilith

Herdenken, Herdacht: wanneer voel je je verbonden, en waarom? — Lilith

Als het over het slavernijverleden gaat, zeggen witte Nederlanders dat het te lang geleden was om je er druk over te maken.  Nu legt Thierry Baudet bloemen aan de stenen voeten van Jan Pieterszoon Coen, moordlustig rond 1600, en Jan van Schaffelaar, actief in de 15e eeuw. Geen enkele geschiedenis is ooit te lang geleden om er verbondenheid mee te voelen.

De vraag is meer: wanneer voel je je verbonden, en waarom? Wanneer en hoe word je verbondenheid zichtbaar? In Herdenken herdacht heeft Simon(e) van Saarloos zich met die vragen bezig gehouden. Het essay begint met queer vergetelheid – bewust vergeten om het heden niet in de toekomst door te trekken – en stelt lichamelijk herdenken voor, waarbij de manier waarop we de wereld kennen – middels feiten, onderscheid en categorisatie – overhoop wordt gehaald. Na publicatie in september 2019, hoort Simon(e) veel enthousiasme over haar voorstel om standbeelden omver te werpen en vervolgens in brokstukken te laten liggen. Veel van die mensen die daar enthousiast over waren, spreken zich nu boos uit over de ‘beeldenstorm’ die plaatsvindt.

Simon(e): “Maar Herdenken herdacht was nooit bedoeld als een gedachteoefening alleen. Denken zonder lichamelijke, handelende consequentie, is alleen weggelegd voor die mensen wier lijf, positie, en materiële zekerheid wordt beschermd door de status quo”.

Lilith Mag publiceert een deel uit Herdenken herdacht.

‘De tijd van dubbele moraal is voorbij’

‘De tijd van dubbele moraal is voorbij’ | Het Parool

‘De tijd van dubbele moraal is voorbij’ | Het Parool

Er komt een tijd dat je afzijdig houden bijdraagt aan de onderdrukking, vindt schrijver en columnist Massih Hutak. Die tijd is nu. ‘Onze overheid m...

Rock against racism? Metal's varied response to Black Lives Matter

Rock against racism? Metal's varied response to Black Lives Matter | Metal | The Guardian

Rock against racism? Metal's varied response to Black Lives Matter | Metal | The Guardian

Building the Woke Web: Web Accessibility, Inclusion & Social Justice

Building the Woke Web: Web Accessibility, Inclusion & Social Justice – A List Apart

Building the Woke Web: Web Accessibility, Inclusion & Social Justice – A List Apart

There is no such thing as a single-issue struggle because we do not live single-issue lives.

Audre Lorde

What would your life be like without the internet? Not if it didn’t exist at all, but if you were locked out of it? Would your days be different? Unrecognizable, even? Keeping your answers to that in mind, do you think access to the internet is a human right? Do we need to be able to access it to fully participate in modern society? To answer “yes” to these questions would have been unthinkable 20 years ago.

How racial bias works

Jennifer L. Eberhardt: How racial bias works -- and how to disrupt it | TED Talk

Jennifer L. Eberhardt: How racial bias works -- and how to disrupt it | TED Talk

Our brains create categories to make sense of the world, recognize patterns and make quick decisions. But this ability to categorize also exacts a heavy toll in the form of unconscious bias. In this powerful talk, psychologist Jennifer L. Eberhardt explores how our biases unfairly target Black people at all levels of society -- from schools and social media to policing and criminal justice -- and discusses how creating points of friction can help us actively interrupt and address this troubling problem.

WAAROM IK LANG ZWEEG OVER RACISME

...(en dat nooit meer zal doen) - OneWorld

...(en dat nooit meer zal doen) - OneWorld

Lang deed schrijver Johan Fretz zijn best om zichzelf voor te houden dat híj van racisme geen last had. Een houding die vooral voortkwam uit lijfsbehoud. 'Wilde ik mijn kleur ontkennen? Als ik eerlijk ben: ja. Ik wilde wit zijn, of in elk geval geruisloos opgaan in de witte wereld waar ik me in bewoog.'

Bezuinigen of geld laten rollen?

Dat is de vraag die de toekomst van Nederland (en Europa) bepaalt - De Correspondent

Dat is de vraag die de toekomst van Nederland (en Europa) bepaalt - De Correspondent

De coronacrisis slaat een krater in de economie. Wat is verstandiger, bezuinigen of investeren? Dertig vragen over een van de belangrijkste politieke keuzes van onze tijd.