Sanne Roemen - Door mijn filters #77

Kinderen zijn hartstikke digibeet. De (spel-)theorie achter de werking van vertrouwen interactief uitgelegd. Betoverende duistere illustraties. In beeld hoe warm het tegenwoordig echt is. En iets met feministische (of juist niet) superhelden.

Oh en n.a.v. mijn melding van vorige week dat ik deze mail voortaan op maandag wil versturen kreeg ik de reactie dat het juist fijn was hem op zondag te krijgen. Nou heb ik een knopje gevonden waarmee ik hem op vrijdag klaar kan zetten voor verzending op zondag. Opgelost. Kan je zelf kiezen of je hem zondag of maandag leest :-D

Vandaag is het maandag, maar dat is dus een uitzondering.

Kinderen zijn digibeet

Over digitale vaardigheden en mediawijsheid van kinderen en jongeren (zogenaamde 'digital natives') heb ik al wat workshops en lezingen gegeven. Dat ze 24/7 vastgeplakt lijken te zitten aan een beeldscherm (wat vaak erg meevalt) wil nog niet zeggen dat ze handig kunnen omgaan met het spul. Ze weten niet beter dan anderen wat ze zien als ze hem openschroeven, hoe ze de computer vrij van virussen moeten houden, hoe ze hun privacy moeten beschermen, hoe ze informatie moeten beoordelen op kwaliteit.

The digital native is a myth : Nature News & Comment

The digital native is a myth : Nature News & Comment

Een korte, vrij droge blogpost hierover:

"The younger generation uses technology in the same ways as older people — and is no better at multitasking."

Kids can't use computers... and this is why it should worry you — Coding 2 Learn

Kids can't use computers... and this is why it should worry you — Coding 2 Learn

Een langer, onderhoudend artikel met veel praktijkvoorbeelden.


The truth is, kids can't use general purpose computers, and neither can most of the adults I know. There's a narrow range of individuals whom, at school, I consider technically savvy. These are roughly the thirty to fifty year-olds that have owned a computer for much of their adult lives.

Digital Skills - Unlocking the | Alexander J. A. M. van Deursen | Palgrave Macmillan

Digital Skills - Unlocking the | Alexander J. A. M. van Deursen | Palgrave Macmillan

Als je echt meer wil weten: Alexander van Deursen onderzocht digitale vaardigheden bij diverse generaties. Hij deelt ze op in verschillende soorten vaardigheden, van knoppenkennis tot informatievaardigheden. Bij de jongere generatie zie je dat ze wat handiger zijn met de knoppen, de oudere generaties zijn slimmer in het beoordelen van informatie.


The first book to systematically discuss the skills and literacies needed to use digital media, particularly the Internet, van Dijk and van Deursen's

De speltheorie achter vertrouwen interactief in beeld

The Evolution of Trust

The Evolution of Trust

an interactive guide to the game theory of why & how we trust each other

Prachtige duistere illustraties

Terrifying illustration series features creatures of folklore including the Baba Yaga | Creative Boom

Terrifying illustration series features creatures of folklore including the Baba Yaga | Creative Boom

"My practice stems from an intrigue with ambiguity and blurred lines between reality and fiction, which has drawn me towards creatures of folklore and the unknown, particularly, the Slavic lore of Vasilisa and Baba Yaga.

Net zo duister maar om hele andere redenen

See How Much Hotter The Planet Has Gotten In The Past 100 Years

See How Much Hotter The Planet Has Gotten In The Past 100 Years

Climate change and rising temperatures, in particular, have provided a wealth of data for designers to work with. This video is the latest in a line of graphics–heat maps, distribution charts, and even death spirals— showing just how hot it is out there.

Best wel een dingetje, superhelden en emancipatie

Analyzing the Gender Representation of 34,476 Comic Book Characters

Analyzing the Gender Representation of 34,476 Comic Book Characters

I decided to look beyond the gender ratio to see if we could learn more about how females are represented. Using characters from DC and Marvel in the ComicVine database, I analyzed naming conventions, types of superpowers, and the composition of teams to see how male and female genders are portrayed.