Sanne Roemen - Door mijn filters - Editie #335. Over meenten, girls en ouwe rockers.

Sanne Roemen - Door mijn filters - Editie #335. Over meenten, girls en ouwe rockers.

Wat mij deze week het hardst raakte was dit gesprek tussen Lex Bohlmeijer en Thijs Lijster over 'meenten' (gemeenschappelijke grond). Een citaat:

Je schetst dat we de keuze hebben tussen een neoliberale ramp en een neofascistische catastrofe. Er zit urgentie in de analyse van de opkomst van extreemrechts en het illiberale. Je analyseert dat aan de hand van Adorno, onder andere. Is er honderd jaar later niks veranderd?
‘De geschiedenis herhaalt zichzelf nooit op exact dezelfde manier, maar er zijn parallellen met de Frankfurter Schule, omdat ze laten zien dat het kapitalisme en fascisme niet twee alternatieven zijn, maar dat het een uit het ander voortkomt. Max Horkheimer, de grondlegger van de Frankfurter Schule, zei: “Wie niet over kapitalisme wil praten, moet ook z’n mond houden over fascisme.”  Je kan niet het fascisme bekritiseren zonder ook een analyse van het kapitalisme te maken.’
‘Dat is vandaag de dag ook het geval. Maar in het politieke landschap ziet de neoliberaal, of de centrist zou je kunnen zeggen, zichzelf als het enige redelijke alternatief voor het fascisme. Daar zijn voorbeelden van te noemen. [De Franse president Emmanuel] Macron zegt dat hij de enige is die [Marine] Le Pen kan bestrijden. Lees: ‘Dit is de belangrijkste les van 13 miljoen stemmen op Marine Le Pen’.[De Amerikaanse president Joe] Biden neemt het tegen [Donald] Trump op. Hillary Clinton zei ooit letterlijk dat zij tussen ons en de ondergang in stond,  en die ondergang was Trump.’
‘Dat zijn valse keuzes, omdat je een derde alternatief laat liggen. Maar je laat ook onbenoemd dat de angsten en woede van mensen ten aanzien van het bestaande systeem daaruit zijn voorgekomen. Veel van de onzekerheid of precariteit is juist een voortbrengsel van dat neoliberale kapitalisme.’

Lees het hier:

Overal staat een hek omheen en alles is te koop. Waarom vinden we dat nog normaal?
Ooit deelden we stukken land en water met elkaar. Iedereen mocht er gebruik van maken, zolang er maar genoeg overbleef voor de ander. Inmiddels is alles koopwaar of eigendom: energie, wonen, eten, vervoer... Maar, denkt filosoof Thijs Lijster, we kunnen weer leren delen.

Als je liever luistert, hier is een directe link naar de podcast

En Thijs' boek "Wat we gemeen hebben" staat hier.

Wat we gemeen hebben
De economische crisis, de pandemie en de klimaatcatastrofe hebben een deuk geslagen in ons (neoliberale) zelfbeeld als autonome individuen. Overal klinkt de roep om meer ‘gemeenschapszin’. Maar wat verbindt ons eigenlijk? Die vraag wordt meestal beantwoord in termen van ‘normen en waarden’ of ’natio…

Nog even over vrouwen

Vorige filters ging over Girl Power, en onder andere over dat vrouwelijke kunstenaars van vroeger en nu onderbelicht worden. Hoeveel vrouwelijke kunstenaars kan jij noemen?

Tof en creatief mens Miranda stuurde me een berichtje over een vriendin van haar die in Berlijn een netwerk / actiegroep genaamd Fair Share heeft die hier iets aan probeert te doen. Dus ik ging op zoek naar dergelijke initiatieven in Nederland. En ik vond er bar weinig. Ditte:

Home
Point of VieW is een platform waarop gebouwd wordt aan gelijkwaardige vertegenwoordiging van vrouwen en het vrouwelijke perspectief in de Nederlandse kunst en cultuur.

En ditte, maar dat is al afgesloten. Huh? Er is nog niets gelukt?

STUDIO i - platform for inclusieve cultuur — STUDIO i
STUDIO i - platform voor inclusieve cultuur is een project van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven.

Ouwe rockers!

Dan maar even stoom afblazen met wat fijne muziek. Ja, door mannen inderdaad. Sloper is een project van drummers Cesar Zuiderwijk (Golden Earring) en Mario Goossens (Triggerfinger). Voeg daar twee gitaren aan toe en wat gemarineerde zang en je hebt lekkere recht door zee rock waarin je het plezier en de kwaliteit van doorgewinterde vakmensen terug hoort.

Sloper