Bekijk profielpagina

Sanne Roemen - Door mijn filters - Editie #121

Revue
 
Een aantal verhalen raakten me deze week echt diep. We moeten stoppen met vliegen! De inspirerende ve
 

Sanne Roemen - Door mijn filters

17 juni · Editie #121 · Bekijk online
Wat ik doordeweeks lees en deel, en dan daaruit de pareltjes gefilterd. Speciaal voor jou. Wie ik ben? http://Sanneroemen.nl Wat ik doe? Ik faciliteer en train co-creatie voor duurzame ontwikkeling.

Een aantal verhalen raakten me deze week echt diep. We moeten stoppen met vliegen! De inspirerende verhalen van vluchtelingen krijgen op een TEDx vanuit een vluchtelingenkamp een podium. Mijn mensbeeld blijkt toch een beetje te kloppen. Zorg voor stervenden in een gevangenis en de heilige graal van vriendschap. 

Inconvenient but true
Weer zo'n onhandige waarheid. Dacht ik. Want vliegen is sneller. En goedkoper. Dacht ik. En toen ging ik checken. Met de nachttrein naar Lissabon vanaf 93 euro. Vliegen? Komende zomer ca 228 euro. In oktober 155. Huh? Ok, andere stad. Barcelona. Trein in de zomer 526 euro (retour), vliegen 105. Conclusie: of het duurder is hangt af van waar je heen wil. En oh ja, afhankelijk van het vliegveld ga ik met de auto en parkeren kost ook nog wat.
En dan: vliegen is sneller. Hmja je bent sneller van het ene vliegveld op het andere. Maar van deur tot deur (vanaf Nijmegen) gaat die vlieger niet altijd op (pun intended). En ik merk dat er nog een psychologisch dingetje in mij gebeurt. Als ik een treinreis ga maken begint mijn vakantie al op het moment dat mijn billen het treinbankje raken. Ik pak mijn boek of iPad, zet mijn koptelefoon op, pak mijn broodjes uit en test of mijn koffie al genoeg afgekoeld is. Ik herinner me zelfs nog een trein van Bordeaux naar Cannes (Interrail, begin jaren ‘90). Die had een heel treinstel dat was een speeltuin. Maar er waren geen kinderen. Dus ik spreidde mijn slaapzak uit in een van touwen gemaakt klimtoestel, een soort reuzenhangmat. En van daaruit heb ik urenlang naar het voorbijtrekkende landschap liggen kijken. Paradijselijk. 
Mijn bucketlist bevatte nog één verre reis. Naar Australië. Die stel ik al zo lang uit, kan nog wel even. Tot het elektrisch kan. 
Toen ik deze cijfers onder ogen zag, besloot ik veel minder te vliegen (en jij misschien ook)
TEDx vanuit een vluchtelingenkamp
Dat was dus vorige week. Hoe belangrijk het is om het ándere verhaal te laten zien vertelde Chimamanda Adichie al op een eerdere TED conference. Je kan de livestream nog terugkijken. Of lees de verhalen van twee van de sprekers hieronder. 
TEDxKakumaCamp: Kenya's Kakuma will host the first TEDx in a refugee camp — Quartz
qz.comDeel
‘They call him the millionaire’: the refugee who turned his camp into a business empire | Working in development | The Guardian
Rio 2016: Refugee Olympic team receives heroes welcome at Kenya refugee camp — Quartz
qz.comDeel
Een verhaal dat niet bij mijn mensbeeld paste
…blijkt heel anders in elkaar te zitten. Gelukkig maar. 
Het beruchte ‘omstanderseffect’ blijkt totaal anders te werken: in nood helpen mensen elkaar wél
Dit verhaal greep me bij de strot
en ik kan niet precies vertellen waarom. Omdat het leven en de dood ook in de gevangenis ‘gewoon’ hun beloop hebben en er dus mensen sterven? Omdat de zorgspier van deze gevangenen gekieteld wordt en ze op deze manier een heel ander potentieel bij zichzelf aanboren? Omdat ze laten zien dat ze er zelfs voor de vervelendste stervende echt zijn? Of omdat dat toch niet helemaal lukt op het bittere einde? Of was het vanwege de foto’s? Lees en oordeel zelf maar. 
The Prisoners Who Care for the Dying and Get Another Chance at Life - The New York Times
De heilige graal van vriendschap
Mijn broer kan goed vertellen. Zijn vriend en hij kunnen beiden goed avonturen ontwerpen. Het een en ander komt samen in dit verhaal. 
How can we make our lives an adventure? | nils roemen | TEDxYouth@Groningen - YouTube
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Sanne Roemen met Revue.